پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1401 - 18:06
جنایات صهیونیست ها درسایه سکوت

حمله به مسجدالاقصی و دست های روی ماشه مقاومت

از ابتدای جنایات صهیونیست ها در مسجدالاقصی ، جنبش حماس و جهاد اسلامی در آمادگی کامل بودند و در روز‌های اخیر بار‌ها هشدار داده بودند که کرانه باختری و قدس را در مقابل جنایات صهیونیست‌ها تنها نخواهند گذاشت
کد خبر : 11657

پایگاه رهنما:

برای نخستین بار از سه سال گذشته بود که گردشگران سایر کشور‌ها می‌توانستند برای شرکت در مراسم «عید پسح» به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند؛ موضوعی که با واکنش فلسطینیان روبه‌رو شد. این بود که از دو هفته پیش حساسیت‌ها درباره برنامه صهیونیست‌ها برای انجام مراسم دینی در مسجدالاقصی شدت گرفت، به خصوص بعد از آنکه منابعی در رژیم صهیونیستی اعلام کردند که یهودیان افراطی قصد دارند به مناسبت عید یهودی «پسح» در مسجدالاقصی مراسم قربانی داشته باشند. احیای آیین قربانی توسط گروه‌های معروف به هیکل، برای احیای معبد ادعایی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد. فلسطینیان نیز برای جلوگیری از برگزاری این مراسم، به طور گسترده در مراسم نماز جمعه قدس شرکت کردند. با این حال، سطح تنش در قدس اشغالی در اثر درگیری‌های در دو جمعه بالا گرفت، به خصوص که شهرک‌نشینان صهیونیست با صدور فراخوان‌هایی خواستار تعرض دسته‌جمعی به مسجدالاقصی در ایام عید یهودی «پسح» شده بودند. نهاد موسوم به «هیئت مقر تشکیلات هیکل» (معبد سلیمان) نیز اعلام کرد که در‌های مسجدالاقصی برای یورش دسته جمعی صهیونیست‌ها باز خواهد شد. در مقابل، گروه‌های فلسطینیان فراخوان اعتکاف را در مسجد داده و خواستار این شدند که فلسطینیان با حضور و اعتکاف مانع از تعرض و یورش نظامیان صهیونیست به این مکان مقدس شوند. «عزت الرشق»، از رهبران جنبش حماس در کنفرانس خبری خودگفت که «پیام ما به همه واسطه‌ها واضح است و آن اینکه قدس و مسجدالاقصی خط قرمز بوده و دست مقاومت روی ماشه است. او تأکید کرد که «هر تجاوز و حمله جدید با پاسخ مردم ما در هر نقطه و منطقه‌ای که هستند، مواجه خواهد شد.» این در شرایطی است که تنش‌ها بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بعد از حملات استشهادی فلسطینیان به قلب سرزمین‌های اشغالی، یکی از بالا‌ترین سطوح خود را پشت سر می‌گذارد.

  • پشت پرده هماهنگی اعراب با صهیونیست ها

همانگونه که پیش بینی می شد دامنه حمله رژیم صهیونیستی از حمله به مسجدالاقصی  و نمازگزاران آن در دو جمعه گذشته، بامداد روز سه شنبه 30 فروردین  ماه به باریکه غزه کشیده شد و رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به مناطق غزه جنگ دیگری - همچون خرداد سال گذشته  که به غزه حمله کرد و پس 11 روز و در مواجهه با شلیک بیش از 4000 موشک مقاومت مفتضحانه تسلیم شد و همه شروط مقاومت  را پذیرفت – را بار دیگر تکرارکرد. نکته مهم اینجاست که در همان ساعات اولیه که صهیونیست ها به غزه با هواپیماهای خود حمله کردند و چندنقطه را مورد هدف قرار دادند برای اولین بار بود که جریان مقاومت غزه سلاح جدید خود که موشک های دوش پرتاب بود را به صحنه آورد و سامانه های ضد هوایی غزه با هواپیماهای متجاوزان اسرائیلی به مقابله برخاستند و این در حالی بود که صهیونیست همچون سال گذشته که 4000 موشک از این نوار باریکه به سمت سرزمین های اشغالی و شهرک های آنها شلیک شد، ارزیابی درستی نداشتند . این بود که حملات هوایی حداقل تا امروز ( چهارشنبه) که این گزارش در حال نگارش است، متوقف شده است.

  • محرکین و صحنه گردانان تجاوز صهیونیست ها

شاید سال گذشته چندان خبری از صحنه گردانان حملات صهیونیست ها به مسجدالاقصی و غزه نبود، اما در اقدامات این چند هفته و حمله سه شنبه گذشته صهیونیست ها،  برخی منابع خبری نقش حکام مرتجع عرب در پشت این حملات را برجسته می بینند. در شرایطی که حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و کرانه باختری افزایش یافته و رژیم‌های عربی ظاهراً این جنایت را محکوم می‌کنند، مجتهد افشاگر مطرح عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت، حوادث مسجدالاقصی با هماهنگی تل‌آویو با برخی کشور‌های عربی در حال انجام است.

با عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی و گسترش روابط دوطرف، هر روز ابعاد جدیدی از این روابط برملا می‌شود. در حالی که فلسطینی‌ها به حمایت‌های همه‌جانبه رژیم‌های عربی از قدس چشم دوخته‌اند، سران سازشکار عرب مناسبات خود را با صهیونیست‌ها روز به روز تقویت می‌کنند. مجتهد افشاگر و فعال فضای مجازی عربستانی از نقش برخی کشور‌های عربی در حوادث اخیر مسجدالاقصی خبر داد.
وی در توئیتر نوشت: «به گفته برخی منابع حاشیه خلیج فارس، سعودی، فلسطینی و اردنی، حوادث مسجدالاقصی پس از هماهنگی قبلی بین اسرائیل و چند کشور عربی از جمله اردن و مصر و حمایت‌های امارات، عربستان، تشکیلات خودگردان فلسطین در حال رخ دادن است و امریکا کشور‌های عربی را به حمایت از موضع اسرائیل وادار کرده است.» هرچند اعراب همواره این ادعا‌ها را رد می‌کنند، اما حضور سفرای عربی در مهمانی افطاری رئیس رژیم صهیونیستی افشاگری مجتهد را تأیید می‌کند. شبکه العالم هم گزارش داد: سفیران مصر، اردن، بحرین، امارات، مراکش، ترکیه و نمایندگان برخی دیگر از کشور‌های عربی یک شنبه شب بر سر میز افطاری اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نشستند. »
رژیم‌های عربی به ویژه امارات و بحرین که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند، در راستای تأمین امنیت این رژیم گام برمی‌دارند و به آرمان آزادسازی قدس پشت کرده‌اند. عربستان سعودی هم در مسیر عادی‌سازی با تل‌آویو است و برخی منابع گفته‌اند که در آینده نزدیک این رژیم هم روابط خود را با اسرائیل علنی خواهد کرد. جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری و مسجدالاقصی که در سایه سکوت عربی انجام می‌شود، نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط اعراب هم نتوانسته اسرائیل را در رسیدن به اهدافش کمک کند و جوانان فلسطینی مسیر مبارزه علیه دشمن اشغالگر را تقویت کرده‌اند.

  • گنبد آهنین این بار هم شکست خورد


پس از هشدار‌های مکرر گروه‌های مقاومت برای مقابله با جنایات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی و کرانه باختری، رژیم صهیونیستی سامانه‌های دفاعی خود را در مرز غزه تقویت کرد.  شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادندکه ارتش این رژیم سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین را در جنوب سرزمین‌های اشغالی برای مقابله با شلیک احتمالی موشک از غزه، تقویت کرده است. این استقرار سامانه نشان از آن داشت که رژیم صهیونیستی در سر سودای شوم دیگری داشتند و حمله هوایی به غزه گویای این واقعیت بود که در همان ساعات اولیه به جهت مقابله مقاومت موشکی غزه این توطئه با شکست مواجه شد و با شلیک موشک به سمت هواپیماهای متجاوز صهیونیست، آنها فرار را بر قرار ترجیح دادند و از گنبد آهنین استقرار یافته در نوار غزه هم کاری ساخته نبود و این موضوع برای  شهرک نشینان نزدیک نوار غزه که در همان ساعات اولیه دو عدد موشک 172 میلیمتری دریافت کردند ، ناکارآمدی گنبد آهنین  قابل درک بود.چراکه از ابتدای جنایات صهیونیست ها در مسجدالاقصی ،  جنبش حماس و جهاد اسلامی  در آمادگی کامل بودند و در روز‌های اخیر بار‌ها هشدار داده بودند که کرانه باختری و قدس را در مقابل جنایات صهیونیست‌ها تنها نخواهند گذاشت و برای نشان دادن این جدیت خود بود که  نیرو‌های مقاومت به حالت آماده‌باش درآمده‌بودند.

  • بازی ترکیه در زمین صهیونیست‌ها

اما در بحبوحه تنش در اراضی اشغالی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از تمایل و آمادگی کشورش برای تقویت و توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه با صهیونیست‌ها سخن گفت. وی گفت: «ما از اسرائیل انتظار داریم برای داشتن یک رابطه پایدار به قوانین بین‌المللی در رابطه با مسئله فلسطین احترام بگذارد وآنکارا خواهان توسعه همکاری‌ها با تل‌آویو در زمینه‌های انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری، علم و فناوری، کشاورزی و امنیت غذایی است.»

ارسال نظرات